Atėjo laikas išmokti susimokėti

09-04-13 11:14

Kai kurie Lietuvos vartotojai ir verslininkai, net ir pasirašę oficialias sutartis, niekaip neįpranta laiku atsiskaityti už gautas paslaugas ar prekes. Tad rimtai į savo verslą žiūrinčios įmonės vis dažniau nusprendžia negaišti brangaus darbuotojų laiko ir atsiskaitymų koordinavimo reikalus patiki šios srities specialistams.

Sąskaitų administravimas ir valdymas – daug žmogiškųjų išteklių, laiko ir finansų reikalaujanti sritis, todėl tokiose šalyse kaip Švedija, Norvegija verslo įmonės dažnai šiam darbui pasitelkia šioje srityje besispecializuojančius išorės partnerius. Sąskaitų administravimo paslaugas teikianti įmonė padeda paspartinti ir efektyvinti atsiskaitymus, sugeneruoti pinigų srautus, pasiekti, kad visos sąskaitos būtų apmokamos ir kiek įmanoma anksčiau.

Sąskaitų administravimo paslaugas teikiančių įmonių paslaugos vis populiaresnės tampa ir Lietuvoje. Viena tokių įmonių – UAB SERGEL, tarp kurios klientų – kai kurie bankai, didžiosios telekomunikacijų bendrovės, daugeliui gerai žinomos verslo įmonės ir kt. Per metus su šia bendrove sutartis sudariusių įmonių klientų atsiskaitymai už paslaugas ar prekes, SERGEL darbuotojų skaičiavimais, pagerėja 50-80 proc.

Kiekvienam savo darbas

Kaip „Respublikai“ pasakojo bendrovės generalinio direktoriaus pavaduotoja Toma Matutytė, kiekviena įmonė turi savo verslo sritį ir užsiima tam tikros paslaugos teikimu ar prekės gamyba, pardavimu, pristatymu ir kt. Galiausiai išrašoma sąskaita, pagal kurią paslaugos ar prekės gavėjas turi atsiskaityti, tačiau tai jau nėra tos įmonės verslo sritis. Tai administracinis darbas, kurį padaryti reikia.

„Vis daugiau įmonių, pasiskaičiavę savo laiką ir išlaidas, nusprendžia naudotis mūsų paslaugomis. Mes perimame administracinį darbą: išrašome sąskaitas ir jas administruojame, kol jos visiškai apmokamos, – teigia bendrovės atstovė. – Įmonei tai visų pirma yra ekonomiškiau. Jai nereikia mokėti atlyginimų žmonėms, kurie tai darydavo įmonėje, rūpintis pačių procesų priežiūra, peržiūrinėti ataskaitas, stebėti, ar nėra vėlavimų, neapmokėtų sąskaitų ir pan. Įmonės finansų vadovai gali rūpintis savo tiesioginiu darbu – verslo plėtra, rezultatais, planavimu. Mes sąskaitas administruojame kiekvieną dieną, tad žinome, kaip tą galima padaryti geriausiai, mažiausiomis sąnaudomis. Mūsų tikslas – padaryti darbą taip, kad jis būtų efektyvus, naudingas mūsų klientui, o jo klientai taip pat liktų patenkinti ir toliau su juo bendradarbiautų“.

Skandinavijos šalyse toks veiklos modelis egzistuoja jau seniai, Lietuvoje apie tai pradėta galvoti 2007-2008 m., kai įmonės ieškojo įvairiausių galimybių optimizuoti savo veiklą. Pastaraisiais metais sąskaitų administravimo paslaugos sulaukia vis daugiau dėmesio, ypač – stambių kompanijų, kurios planuoja ilgalaikę perspektyvą ir strategiją. Jie skaičiuoja, kokios yra kokio departamento veiklos sąnaudos, kaip būtų galima tas sąnaudas sumažinti, o efektą gauti didesnį.

Primena įsipareigojimus

Tai, kad paslaugos ar prekės gavėjas vengia atsiskaityti, anot T.Matutytės, Lietuvoje – vis dar labai dažnas reiškinys.

Skolininkai būna dviejų rūšių. Vieni – tie, kurie neturi pinigų visoms sąskaitoms apmokėti, todėl vos gavę kažkiek lėšų visų pirma susimoka tai, kas būtiniausia, pavyzdžiui, už nuomą, elektrą, telefoną. Kitaip sakant, už tai, be ko toliau gyventi ir dirbti būtų sudėtinga. Būtent tokiems skolininkams reikia kuo anksčiau ir kuo dažniau priminti, kad jie yra skolingi, ir informuoti, kas gresia nesusimokėjus.

Antroji grupė skolininkų, anot specialistės, kurių toks jau mentalitetas: čia mano pinigai, jeigu tik galiu bent kurį laiką nemokėti, tai ir nemokėsiu. Jie sąskaitas apmoka tik tada, kai suvokia, kad susidūrė su profesionalais ir delsimas apmokėti sąskaitas jiems gali brangiai kainuoti.

Skolininkų sąrašai ypač ilgi susidaro tose kompanijose, kurios labai orientuojasi į pardavimus: kuo daugiau parduoti, kuo daugiau sąskaitų išrašyti, tačiau visiškai nekontroliuoja sąskaitų apmokėjimo. Kai su skolomis „nedirbama“, jos užsilieka, po kurio laiko paaiškėja, kad skolininkų įmonės tapo nemokios ar bankrutavo. „Esmė ta, kad su skolininku dėl jo skolos apmokėjimo reikia stengtis susisiekti derėtis kuo anksčiau“, – teigia T.Matutytė.

Tačiau jau vien tai, kad sąskaita bus administruojama bendrovės SERGEL, yra tarsi prevencijos priemonė. Skolininkas jos nebededa į sąskaitų krūvelės apačią, pasižymi, kad ją reikės apmokėti vieną pirmųjų, nes žino, kad profesionalai turi aiškią tvarką, kaip skola bus išieškoma.

„Tiesą sakant, ir lietuviai jau pradeda suvokti, kad normaliame verslo pasaulyje yra tam tikri verslo principai, kurių privalu laikytis. Tik verslininkus reikia dar šiek tiek pamokyti, – sako T.Matutytė. – Jie pamato, kad taip lengvai neišsisuks, niekas neapmokėtų sąskaitų nepamirš, jiems bus skambinama, kalbama, tariamasi dėl skolos apmokėjimo. Taip pat bus taikomos tam tikros poveikio priemonės: jie bus apmokestinti delspinigiais, reikės apmokėti skolos administravimo išlaidas, o galiausiai dėl neapmokėtų sąskaitų net gali grėsti teismai. Skolininkai įspėjami, kad bet kuriuo metu gali atsidurti viešame skolininkų sąraše ir nuskambėti kaip nepatikimas verslo partneris. Vieną kartą taip pasimokę, antrą kartą jie jau žino, kad sąskaitas reikia apmokėti, ir geriausia – laiku“.

Pataria įvertinti naudą

Net ir naujai besikuriančioms įmonėms, planuojančioms savo biudžetą, SERGEL atstovai pataria pasiskaičiuoti, kas jiems naudingiau – kurti etatus ar samdytis partnerį sąskaitoms išrašyti, administruoti ir skoloms išieškoti. Turėti šį darbą dirbančius žmones įmonės viduje reiškia darbo užmokesčio ir darbo vietos įrengimo sąnaudas, išlaidas darbo priemonėms, transportui ir pan. O toje srityje besispecializuojanti įmonė nuolat dirba siekdama šiuos procesus efektyvinti, ieško, kaip visą šį darbą padaryti kuo pigiau ir kokybiškiau.

„Suprantu, kad mūsų siūlomos paslaugos atrodo bauginančiai šiuo darbu įmonėje užsiimančiam darbuotojui, nes jis bijo likti nereikalingas, – teigia T.Matutytė. – Tačiau, žiūrint iš praktinės pusės, mes šį darbą padarysime efektyviau, o įmonėje dirbantys finansų specialistai, ekonomistai savo laiką galės skirti veiklos sričių analizavimui, veiklos plėtrai, paslaugų analizei, sąnaudų, pelningumo skaičiavimui. Visam tam, kam dėl sąskaitų išrašinėjimo ir mėginimo jas sukoordinuoti paprastai pritrūksta laiko. Jie rastų šiems svarbiems darbams laiko ir įmonei būtų daug naudingesni, jei nedarytų šių neįdomių darbų, kuriuos gali atlikti tos srities profesionalai“.

Parengta pagal dienraštį „Respublika“


« Atgal